Budapesten,
a Lánchíd és az Alagút közötti tér viseli a nevét, de ki is volt Ő?
Életének
első éveiről viszonylag keveset tudunk, ami alapvetően az ellentmondásos
életrajzok eredménye. 1811-ben Edinburgh-ban született, édesapja gyári munkás,
más források szerint gépész és malomépítő volt. Lehet, hogy a glasgow-i Royal
Technical College hallgatója volt, de az is lehet, hogy önképzéssel
fejlesztette magát mérnökké. Tanulmányait követően mérnöksegédként helyezkedett
el.
Adam
Clark élettörténete szorosan összekapcsolódott egy másik Clarkéval. 1832-ben a
London és Oxford között található Marlow városában épült meg a ma is álló
Temze-híd, William Tierney Clark tervezésében. Ő az angol mérnöki kamara tagja
volt, az egyik legnevesebb hídépítő. 1832-ben Széchenyi István angliai körútra
indult, ennek során megtekintette Marlow új hídját is. Így került először
kapcsolatba annak tervezőjével. Clark azonnal tudta: Széchenyitől jelentős
budapesti megbízáshoz juthat, így nem is késlekedett: a kapott helyszínrajz
alapján már két hét múlva átadta az első vázlattervét. Így ő kapott megbízást a
híd megtervezésére, és a kivitelezés vezetésére. Így már érthető, hogy miért
hasonlít annyira Marlow hídja a mi Lánchidunkra. A brit híd 1966-os felújítása
óta angol és magyar nyelven is olvasható az alábbi szöveg: "Ez a híd,
valamint a Budát és Pestet a Duna fölött összekötő Széchenyi Lánchíd William
Tierney Clark egyedüli fennmaradt alkotásai."
Adam
Clark 1834-ben a Hunter&English vasöntöde és gépgyár üzemében helyezkedett
el gépépítő mérnökként. Itt találkozott először Széchenyi Istvánnal, akivel
életre szóló jó kapcsolata alakult ki a következő években. A nagyszabású magyar
tervek eleinte lassan haladtak, így Adam Clark először csak a "Vidra"
kotrógép összeszerelésére és beüzemelésére kaphatott megbízást, de hamarosan rá bízták az építés vezetését is. Széchenyi az előző évi pusztító
árvíz után nagyon fontosnak tartotta, hogy nagy tapasztalatokkal rendelkező
emberek irányítsák az építkezést. A hídépítés befejezését a forradalom kitörése
késleltette. Adam Clark ekkor vált országszerte igen népszerűvé a magyarok
között - ugyanis kétszer is megvédte a hidat a pusztítástól. Először a szorult
helyzetbe került Hentzi osztrák tábornok akarta felrobbantani a hidat. Ekkor felnyittatta a Lánchíd kamráit a Dunával összekötő zsilipeket, és
tönkretetette a csatlakozó szivattyúkat is. (Más forrás szerint a szivattyúkat
leúsztatta a Dunán.) Így a puskaporos hordók csak a hídon robbanhattak fel ám a
híd komoly sérülések nélkül megúszta. 1849-ben Dembinski Henrik akarta a hidat
elpusztítani, de Clark ezt is megakadályozta. A hidat végül 1849. november
20-án avatták fel, Széchenyi távollétében, aki akkor már Döbling foglya volt. Adam
Clark rövid időre visszatért Skóciába, idős szüleihez, de aztán hamarosan
elvállalta a Drezda melletti pirnai híd, a leitmeritzi Elba híd és a bécsi
gumpendorfi híd építésének felügyeletét. Ezután végleg letelepedett Magyarországon, és - az ugyancsak Széchenyi
István nevéhez köthető - Dunagőzhajózási Társaság megbízásából gőzhajók
szakvéleményezésében vett részt.
Utolsó
nagy alkotása a Budai Vár hegyét átszelő Alagút megépítése volt. William
Tierney Clark korábbi vázlatai alapján 1851-re készítette el az alagút végleges
terveit, majd a mű építésének vezetését is rábízták. Az építkezés óriási siker
volt, az átadást követő első hónapokban nagy divat lett átsétálni rajta a
gázvilágítás "ontotta" fényben.
A
kor lendületére jellemző, hogy Adam Clark egy sor első beruházásban is részt
vehetett, így az első köztéri szökőkút és a mai Szabadság tér helyén állt pesti
sétatér építésében, de ő tervezte meg az első budai vízvezetéket is. A Lánchíd
és az Alagút megépítése után már csak kisebb léptékű munkákat vállalt. Részt
vállalt a Lipótmezei Elmegyógyintézet és a Duhány utcai zsinagóga kupolájának
munkálataiban is, bár az épületeket nem ő tervezte.
Élete
utolsó szakaszában figyelme ismét a család felé fordult. Elvette a nála
negyedszázaddal fiatalabb Áldásy Máriát, aki Áldásy Antal budai városkapitány
lánya volt. A frigyből három gyermek született. Bár Magyarországon telepedett le,
magyar feleséget választott magának, és magyar földön is hunyt el, skót
gyökereit sosem felejtette el. Amikor V. Ferdinánd nemesi címet szeretett volna
neki ajándékozni, azzal utasította el, hogy ő már skót nemes. A királytól végül
egy színarany tubákos szelencét kapott ajándékba, elismerésének jeléül.
1866-ban, tüdőbajban hunyt el. A Kerepesi temetőben található sírja, a
Közlekedési Múzeum védett emléke.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése