2011. augusztus 30., kedd

Nincs, de mégis van: a Skót Font

Skóciai kirándulásunk alkalmával egy igen érdekes dologra lettem figyelmes. Mint mindenki más, én is vásárolgattam szuveníreket. Egy ilyen alkalommal meglepődve láttam, hogy egy teljesen más kinézetű bankjegyet kapok vissza. A fiam, - aki akkor ott élt -, megnyugtatott, hogy nem hamisítvány, nyugodtan tegyem csak el. Mivel érdekelt, hogy mi is van e mögött, az internetet hívtam segítségül, és valahogy nem lepődtem már meg azon, hogy a skótok itt is megpróbálnak „kilógni” és identitásukat a bankjegyekben is megmutatják.

Ma nem létezik különálló skót font, de Skócia három legnagyobb zsíróbankja, a Royal Bank of Scotland, a Bank of Scotland és a Clydesdale Bank ad ki bankjegyeket belföldi használatra. Ezek időnként az Egyesült Királyság más részeiben is felbukkannak, leggyakrabban azonban csak Skóciában használatosak, és értékük megegyezik a font sterlingével. Az Egyesült Királyság területén kívül ezeket a bankjegyeket nem fogadják el. A skót bankok a bankjegykibocsátást csak 100%-os fedezettel tehetik, tehát a Bank of England bankjegyeiből a saját kibocsátásúval azonos mennyiséget kell tartalékolniuk, azaz nincs jegybankpénz-teremtési képességük.

Ezeknek a bankjegyeknek a kibocsátását az angol bankrendszer specialitása teszi lehetővé, mivel a bankjegykibocsátás az Egyesült Királyságban nem monopólium. 2007-ben az év bankjegye a Bank of Scotland által kibocsátott 50 fontos lett, amelyen a Falkirki Vízikerék látható.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése